Profeet: 26

Voor de mensen die er niet waren afgelopen open avond en zich afvragen wat toch al die staafdiagrammen in de Netwerk app doen: dit zijn de uitkomsten van de Five Fold Survey (fivefoldsurvey.com) aan de hand waarvan je kan bepalen welke van de vijf bedieningen jouw basisbediening is: Apostel, Evangelist, Herder, Profeet of Leraar. En ja, de mijne is profeet, met dus een score van 26.

Huh, profeet? Dat is toch zo’n ouwe man met lange mantel en bijna net zo’n lange baard? Ondanks dat het nergens zo in de Bijbel beschreven staat krijg ik onderbewust al snel een dergelijk beeld in mijn hoofd als ik denk aan namen als Elia of Jesaja.  Maar klopt dat eigenlijk wel? En zo niet, zouden ze dan niet nu ook nog kunnen bestaan?

Voordat ik een antwoord ga proberen te geven op deze vragen wil ik eerst eens stil staan bij wat de taak van een profeet is. De uitleg van de survey omschrijft een profeet als volgt: ‘Iemand die op de een of andere manier aanvoelt wat er nodig is. De profeet voelt aan/voorspelt en duidt wat Gods bedoeling is.’ Kort door de bocht: een profeet luistert naar Gods stem.

Nu hoor ik sommige van jullie al vragen: ik heb ook de vragenlijst ingevuld en kreeg helemaal niet zo’n hoog getal bij profeet, kan ik dan wel Gods stem verstaan? Daar kan ik alleen maar volmondig ja op zeggen. Elje van Turenhout, de spreekster van de open avond, zou met Joh 10:27 antwoorden dat alle schapen oren hebben gekregen om naar de herder te luisteren. En God (de Vader, Zoon en Heilige Geest) is een gulle gever die niets liever wil dan met Zijn kinderen in gesprek te zijn. Hij wil hart aan hart met jou leven en dat kan alleen als Hij de ruimte krijgt om te spreken. Zodat jij kunt groeien in identiteit, je de ander kunt dienen en die mensen kunt bereiken die nog geen persoonlijke relatie met Hem hebben.

En God kan ook zeker goed luisteren, maar net als dat in ieder andere conservatie degene die luistert wilt reageren, wil God dat ook. Om je te bemoedigen, een hart onder de riem te steken of gewoon te laten weten dat Hij van je houdt.

‘Hart aan hart met mij leven? Ik hoor nooit wat van Hem.’ Mijn directe reactie daarop zou zijn of je Hem dan ook wel de ruimte hebt gegeven om te spreken. Ik merk bij mezelf tijdens het bidden dat ik al mijn hele riedeltje hebt opgenoemd en amen heb gezegd zonder ook maar een seconde even stil te zijn. Snel nog even bidden en dan naar bed, zodat ik dat weer van mijn avondritueel af kan strepen. En God kan ook zeker goed luisteren, maar net als dat in ieder andere conservatie degene die luistert wilt reageren, wil God dat ook. Om je te bemoedigen, een hart onder de riem te steken of gewoon te laten weten dat Hij van je houdt. Volgens 1 Kor 14:3 is dat ook precies de bedoeling van het spreken van God: kracht, troost of een bemoediging geven.

Ik hoop niet dat het nu overkomt alsof ik doe dat luisteren naar God iets heel makkelijks is. Wij mensen vinden het vaak als lastig om naar elkaar te luisteren, laat staan dan naar iemand die je niet eens met je zintuigen waar kunt nemen. Je gelooft niet dat God nog spreekt, of je rationaliseert alles wat je waarneemt weg met psychologische weetjes. Het kan ook zijn dat je God niet wilt horen, doordat je bang bent wat Hij tegen je zal zeggen of dat je jouw eigen wensen en plannen laat spreken. Maar daar mag je voor bidden, dat God jouw blokkades wegneemt zodat jij naar Hem kunt luisteren.

Oké, genoeg theorie. Het gaat ook juist om proberen, oefenen met vallen en opstaan. Elje vertelde treffend dat haar zoontje een cursus programmeren heeft gehad voor zijn verjaardag. Een prachtig cadeau voor hem, maar op de dag dat hij eraan begint is het nog heel moeilijk. Hij moet nog oefenen, hoewel hij de hele cursus al heeft gekregen. Zo is het ook voor ons mogelijk God te verstaan, maar komt er wel oefening bij kijken. En hoe meer je oefent, hoe beter je Zijn stem kunt onderscheiden.

Dus als het je verlangen is om zo dicht bij God te leven dat je Hem ook hoort, geef niet op.

Ik weet nog goed dat we twee jaar geleden op Netwerk ook een open avond hadden over dit onderwerp. Ik als hervormde jongen was benieuwd of het voor mij ook mogelijk zou zijn om Gods stem te verstaan, om luisterend te bidden. En ik hoorde niks. Maar ik ben zo af en toe toch blijven proberen en afgelopen jaar stond ik zelfs voor 3000 tieners op Opwekking te vertellen wat God mij heeft laten zien. Dus als het je verlangen is om zo dicht bij God te leven dat je Hem ook hoort, geef niet op. Blijf oefenen, alleen of met anderen, en vraag God om hulp. Hij heeft je Zijn Geest gegeven om samen te kunnen praten. Word stil, als het je helpt beeld je in dat je ontspant bij de Vader, en vraag Hem of Hij jou of iemand wil bemoedigen, troosten of kracht geven. En dan kan het zijn dat je een beeld of een bijbeltekst krijgt of een stem van binnen hoort. En zo niet, God spreekt ook zeker via anderen of wat je ziet in de schepping.

Profeet: 26. Durf ik het aan mezelf een profeet te noemen? Eerlijk gezegd vind ik het een heel groot woord. En mijn baard is ook nog echt niet lang genoeg, movember is pas net begonnen. Maar dat ik God hoor spreken, ja dat geloof ik zeker! Voordat ik dit stukje schreef heb ik God gebeden wat Hij wilde dat ik tegen Netwerk zou zeggen. En ik kreeg een beeld van een straat vol met dansende mensen en overkoepeld door vlaggen van allerlei verschillende landen. Ik vroeg wat de vlaggen betekenden en ik kreeg het idee dat God daarmee wilde zeggen dat wij als Netwerk zo verschillend kunnen zijn, maar dat we samen mogen feesten voor Hem. Laten we dus blij zijn en met blijdschap naar Zijn stem luisteren!

1 antwoord

Reacties zijn gesloten.