Sprekersavond “Als een Palm”

Door Lisa

God verlangt naar contact met ons (1 Tessalonicenzen 5:16-18). “Als iets te klein is om bij God te brengen, hoe groot is God dan voor jou?” Dat is wat Annelies van Poelgeest ons vroeg toen ze woensdag 26 mei kwam spreken over gebed. Annelies heeft onlangs een gebedsdagboek geschreven. Het boek, genaamd “Als een Palm,” is geïnspireerd door Psalm 92:13-15:

“De rechtvaardige zal groeien als een palmboom, hij zal opgroeien als een ceder op de Libanon. Wie in het huis van de HEERE geplant zijn, die mogen groeien in de voorhoven van onze God. In de ouderdom zullen zij nog vruchten dragen, zij zullen fris en groen zijn.”

Met de palmboom als leidraad is het boek opgesplitst in 4 delen, namelijk geplant, wortelen, groeien, vrucht dragen. Deze delen zijn weer verdeeld in 52 weekthema’s die handvatten bieden voor concrete bid- en dankpunten.

Een thema’s waar ik vaker mee aan de slag wil is het Joodse volk. Momenteel komt Israël vaker langs in het nieuws, maar God sloot eeuwen geleden al een verbond met het Joodse volk en deed beloften en voorspellingen over hun toekomst. Verder wil ik ook bidden en danken voor de wederkomst. Eerder deze maand herdachten we met Hemelvaart dat Jezus is opgestegen naar de hemel. Maar leeft Jezus’ wederkomst dagelijks in jou?

Door de avond heen kwamen meerdere vragen naar voren over gebed. Daarbij kwam ook nog een punt van Jos Douma naar voren: in ons gebed focussen we vaak op de handen van God, namelijk wat Hij voor ons kan doen of wat Hij ons kan geven. Maar belangrijk is om te kijken naar Gods hart: wie is Hij als persoon?

Meer over het gebedsdagboek kan je vinden op deze website: https://alseenpalm.nl/gebedsdagboek/