Wat mag het je kosten?
Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa

Wat mag het je kosten?

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Algemeen

Het is waarschijnlijk een van de meest gestelde vragen binnen de christelijke wereld: Wat mag het je kosten om Jezus te volgen? Maar ondanks het hoge cliché gehalte, is het ook een van de belangrijkste vragen die je als christen jezelf moet stellen. Of in ieder geval durven te stellen, want het niet nog niet zomaar wat. Wanneer denken wij er eens echt over na wat ons het geloof mag kosten?

.
Eten, kleding, je kamer, bij heel veel dingen draaien we graag die ene euro nog een keertje om voordat we het uitgeven. Maar ga eens eerlijk bij jezelf na: is dat met je geloof ook zo geweest? Heb je voor jezelf een kosten/baten analyse gemaakt om te zien of het wel voordelig voor je is? Ik zal eerlijk zijn, ik heb dat niet gedaan. Geboren en getogen in een christelijk gezin, zo ook altijd opgevoed en op een gegeven moment God aangenomen als mijn Vader, maar ik heb me nooit afgevraagd wat ik me daarmee op de hals haal. Begrijp me goed, het geloof in God en Jezus is het beste wat er me is overkomen en dat zou ik nooit meer willen opgeven. Maar met dit te zeggen raak ik wel gelijk de kern: wil ik dat nooit meer opgeven, of gaat het opgeven me soms wel heel gemakkelijk af?

.
Tijdens de open avond sprak Bjorn Visser over Lucas 9: 57-62. In dit stuk lezen we tot drie maal toe over iemand die Jezus wilt volgen, waarbij Jezus ze de dezelfde vraag stelt: wat mag het je kosten? In misschien wat cryptische omschrijvingen schetst hij het leven van Zijn volgelingen: een oncomfortabel leven, met je eigen prioriteiten onder die van Hem en zonder alles wat je graag hebt of doet. Jezus nodigt deze personen uit Hem te volgen, maar dan wel op hetzelfde moment. Teruggaan naar je oude leven, betekent ook bij het geloof: uit het oog, uit het hart.

.
Dat merk ik ook nu vaak zo duidelijk. Ik kan een prachtige preek gehoord hebben, of bij een conferentie geweest zijn waarbij ik me helemaal overgaf aan God, maar eenmaal thuis ben ik het vaak binnen een halve week al weer kwijt, als het al niet eerder is. Dus durf de stap te maken om je leven over een andere boeg te gooien. Als God je roept, kies dan voor Hem.

.
Bastiaan, dat zeg je wel zo makkelijk, maar dat vind ik het helemaal niet! Nee, ik ook niet. Ik ben perfectionistisch, had en heb nog steeds wel een beetje een negatief zelfbeeld, waardoor ik liever alles zelf doe dan anderen iets voor me te laten doen. Maar ik durf ook wel achterom te kijken en te zien wat God in mijn leven heeft gedaan op het moment dat ik voor Hem koos. Spreek me gerust aan voor voorbeelden hiervan. Mijn kosten rijtje bevat onder andere: gepest worden, mensen verliezen, buiten de groep vallen. Ondanks deze kosten, staat het totaal van de formule baten – kosten nog steeds in het zwart! Want wat ik van God ontvang (een vrouw, geen makkelijk, maar wel gelukkig leven en een Vader waar ik altijd terecht kan) is zoveel meer.

.
Nog een mooie uitdrukking: een gewaarschuwd christen telt voor twee. Ik geloof dat God een ieder van ons eens zal roepen om zijn of haar plaats in deze wereld in te nemen. Ben je daar op voorbereid? Of roept je oude leven je dan terug? Bjorn vertelde dat hij geroepen werd op een moment terwijl hij juist volgens hem deed wat God van hem vroeg. Ik herkende mezelf daarin. In een eerdere blog (zie No longer slaves) vertelde ik dat ik me op Focus geroepen voelde om me ergens ter wereld in te zetten voor Gods koninkrijk en stemde daarin toe. Ik zei God dat ik hem wil volgen, op een moment dat ik dicht bij God ben. Tot nog toe heb ik niks verder gemerkt van mijn roeping, maar door toen al de keuze gemaakt te hebben kan God daar op terugkomen wanneer ik voor de keuze sta om te gaan of niet. Daarom zeg ik ook tegen jullie, wees voorbereid. Wees verleidingen te snel af, door nu al je keuze te maken. En dan wil ik ook eindigen met een van de belangrijkste vragen die je jezelf als christen moet stellen: Wat mag het jou kosten om Jezus te volgen?